Nous agents anticancerígens basats en metalls per a la teràpia fotodinàmica

La Universitat de Barcelona, a través de la seva oficina de transferència de coneixement, la Fundació Bosch i Gimpera, ha concedit un ajut de 25.000 euros al projecte “Nous agents anticancerígens basats en metalls per a la teràpia fotodinàmica”, liderat pel Dr. Vicente Marchán, del Departament de Química Inorgànica i Orgànica de la Facultat de Química de la UB. Els recursos s’han atorgat en el marc dels ajuts Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació (F2I) 2022.

La recerca de nous fotosensibilitzadors basats en complexos metàl·lics per a la teràpia fotodinàmica contra el càncer és un tema candent tant en el món acadèmic com a la indústria. Prova de l’interès de la comunitat científica per aquesta línia de recerca és la recent entrada d’un complex de ruteni de tipus polipiridil a la fase II d’assajos clínics en humans per tractar el càncer de bufeta.

En aquest context, el grup de recerca del Dr. Marchán ha desenvolupat una nova família de fotosensibilitzadors que mostren activitats fototòxiques molt prometedores contra diferents tipus de cèl·lules cancerígenes, fins i tot en condicions d’hipòxia, la qual cosa hauria de permetre tractar tumors hipòxics profunds mitjançant irradiació amb llum dins de la finestra fototerapèutica.

Una de les prioritats principals d’aquesta proposta de prova de concepte és trobar una aplicació farmacèutica per a aquests nous fotosensibilitzadors; per tant, està previst que s’investigui a fons l’activitat biològica d’un dels compostos més prometedors.

Gràcies a l’ajut obtingut en la convocatòria F2I, els investigadors de la UB podran avaluar el fotosensibilitzador in vivo i crear un pla de comercialització amb l’objectiu d’iniciar la transferència del coneixement a empreses que treballen en el mercat de la teràpia fotodinàmica mitjançant la negociació i la concessió de llicències a tercers. Aquesta tasca ja ha estat iniciada per una consultora externa i té el suport de la Fundació Bosch i Gimpera.

Uns ajuts per fomentar la transferència

La Fundació Bosch i Gimpera ha destinat un total de 100.000 euros als ajuts Prova de Concepte de la convocatòria Fons per a l’Impuls de la Innovació 2022. La finalitat de la convocatòria és impulsar la innovació i valoritzar projectes de la Universitat de Barcelona que tinguin un elevat potencial de transferència i d’impacte a la nostra societat.

Els ajuts Prova de Concepte s’adrecen als investigadors de la UB que lideren projectes de transferència en què la Universitat és propietària o copropietària tant del coneixement i de la tecnologia prèvia com dels resultats per als quals se sol·licita l’ajut.

Des del 2016, el programa Fons per a l’Impuls de la Innovació ha afavorit la creació de sis spin-offs –AIGecko Technologies, Bluephage, ColorSensing, Mind & Identity, Neurekalab i Virtual Bodyworks–, ha permès llicenciar sis tecnologies i ha palanquejat més de cinc milions d’euros de finançament públic i privat.