La UB rep un ajut per desenvolupar una impressora 3D capaç d’imprimir microestructures metàl·liques

Un equip d’investigadors del grup de recerca Caracterització i Processos en Ciència de Materials de la Universitat de Barcelona (UB) ha rebut un ajut Llavor de la convocatòria d’Ajuts d’Indústria del Coneixement 2023 per desenvolupar un prototip d’impressora 3D capaç d’imprimir microestructures metàl·liques, una solució amb aplicacions innovadores com la catàlisi per eliminar contaminants.

El projecte 3D-µPrinting, finançat amb 20.000 euros, està liderat pel professor Lector Serra Húnter del Departament de Ciència de Materials i Química Física de la Facultat de Química de la UB, el Dr. Oriol Rius Ayra, i l’acompanya com a científica emprenedora la Dra. Alisiya Biserova Tahchieva del mateix departament.

Els avenços en les tecnologies de manufactura additiva han aconseguit poder imprimir en 3D materials com ara metalls, ceràmics, polímers o compostos. Tot i això, encara existeixen certes limitacions tecnològiques i econòmiques per tal d’obtenir estructures a escala micromètrica.

Les tècniques actuals per imprimir a escala microscòpica estan basades en mètodes que encareixen l’obtenció de l’objecte o bé presenten una velocitat d’impressió molt lenta. L’alt cost i les limitacions pel que fa als materials que poden imprimir provoquen que aquestes tecnologies quedin limitades a un conjunt molt reduït de la comunitat científica i, per tant, no arribin al sector industrial ni a la comunitat maker o a la resta de la societat.

Per superar aquestes limitacions, el nou prototip implementarà un nou capçal adaptable a impressores d’ús comercial del mercat. La capacitat de poder imprimir aquestes estructures metàl·liques tridimensionals a escala microscòpica permetrà ampliar l’ús de les tecnologies d’impressió 3D a una gran diversitat de camps com, per exemple, l’electrònica, les conduccions tridimensionals, i els catalitzadors en fase heterogènia per tal d’eliminar contaminants i generar oxigen o hidrogen.

A més, les característiques de la tecnologia d’impressió 3D-µPrinting permetran reduir els residus o materials sobrants, generant un impacte positiu en l’àmbit econòmic, social i ambiental, en els nous productes fabricats amb aquest disruptiu sistema d’impressió.

El projecte, amb número d’expedient 2023 LLAV 00035, ha rebut un ajut Indústria del Coneixement de la modalitat Llavor de l’AGAUR per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu.

La UB, líder en projectes AGAUR

La Universitat de Barcelona (UB), a través de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, lidera el rànquing d’universitats catalanes amb el major nombre de projectes aconseguits en la convocatòria d’Ajuts d’Indústria del Coneixement 2023 del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

Concretament, la UB ha rebut un total d’1.169.680,53 euros de finançament per al desenvolupament de tretze projectes innovadors. La convocatòria, promoguda per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), té per objectiu impulsar el coneixement generat en l’entorn científic per tal que pugui arribar al teixit productiu.

Aquesta destacada posició de la UB i l’FBG reflecteix el seu compromís i excel·lència en la recerca i la innovació, la col·laboració amb el teixit empresarial i industrial, i consoliden la seva reputació com a líder en la transferència de coneixement.