Dues spin-offs de la Universitat de Barcelona, escollides entre les start-ups catalanes amb més futur

Les spin-offs de la Universitat de Barcelona (UB), Oniria Therapeutics i NIMBLE Diagnostics, han estat seleccionades entre les deu start-ups catalanes amb més futur. Així ho ha determinat un jurat d’experts del món de l’emprenedoria, la biotecnologia i la indústria, que han escollit per a L’Econòmic -la publicació d’economia d’El Punt Avui-, les companyies de creació recent que tenen més potencial de creixement.

El jurat ha analitzat els projectes empresarials que reuneixen les característiques per tenir èxit en els pròxims anys. La selecció feta pretén donar a conèixer les diferents empreses que acceleraran la seva dimensió aviat. El grup d’experts ha valorat l’activitat de l’empresa, la innovació, els perfils de les persones que lideren els projectes, el finançament inicial i les rondes d’inversió successives. En els darrers anys, es van seleccionar firmes com Wallapop, Glovo, Holaluz, Mosaic Biomedicals, etcètera.

En el cas de la spin-off de la UB, NIMBLE Diagnostics, es va crear l’any 2022 i es dedica al desenvolupament del primer dispositiu mèdic per monitorar els stents implantats de manera no invasiva a persones amb problemes cardíacs. El novembre de l’any passat va guanyar el premi a la Millor Start-up Deep Tech 2023 pel seu dispositiu mèdic innovador. NIMBLE Diagnostics és també una spin-off de l’Institut Germans Trias i Pujol i la Universitat Politècnica de Catalunya.

Oniria Therapeutics va néixer el 2021 com a spin-off del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO), la Universitat de Barcelona (UB) i la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA). L’empresa està centrada en el desenvolupament de teràpies dirigides per eliminar les cèl·lules tumorals persistents als tractaments convencionals i responsables de la progressió dels pacients a fases mortals de càncer.

La UB, agent clau en la creació i impuls de les spin-offs

La Universitat de Barcelona ha tingut un paper destacat en la creació i impuls de spin-offs, contribuint significativament a la transferència de coneixement i tecnologia des del món acadèmic a l’entorn empresarial. Aquest compromís es reflecteix en la creació de gairebé una trentena d’empreses derivades que emergeixen dels projectes de recerca i innovació desenvolupats dins la universitat.

La UB proporciona a les spin-offs les eines necessàries per créixer i consolidar-se en el mercat. Aquestes empreses derivades no només generen llocs de treball d’alta qualificació, sinó que també introdueixen innovacions disruptives en sectors com la biotecnologia, les ciències de la salut, les TIC i l’alimentació. D’aquesta manera, la UB es posiciona com un agent clau en la dinamització del teixit empresarial i la promoció de la competitivitat global del territori.