CaixaImpulse finança un projecte de l’FBG per desenvolupar un dispositiu portàtil Point of Care

Els sistemes de diagnòstic pròxims al pacient (Point of Care) representen el futur en la detecció de malalties que requereixen uns resultats ràpids i precisos. A curt termini aquestes tecnologies permetran fer un diagnòstic dins una ambulància o, fins i tot, fer el seguiment d’un malalt des de casa, amb la qual cosa les visites a la consulta es reduiran únicament a situacions realment necessàries.

En el sector mèdic hi ha una necessitat imperiosa de trobar un dispositiu que agiliti els processos de diagnòstic, que sigui fàcil d’utilitzar, que ofereixi molta precisió i que a més sigui portàtil. Aquests tipus de dispositius poden ser clau en afeccions en les quals un diagnòstic ràpid representa la diferència entre la vida i la mort del pacient, com pot succeir en cas d’un infart o de la sèpsia, una malaltia que si no es detecta i tracta a temps pot progressar ràpidament i posar en perill la vida del pacient.

Amb l’objectiu de cobrir aquestes necessitats, el grup de recerca de Sistemes d’Instrumentació i Comunicació (SIC) de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona ha desenvolupat un dispositiu per a l’anàlisi molecular que està basat en la mesura de la fluorescència de mostres. El dispositiu utilitza la mesura del temps de decaïment de la fluorescència en les mostres per fer un diagnòstic ràpid i precís. L’objectiu és doncs aconseguir un diagnòstic ràpid, sense necessitat de processament posterior i amb un baix consum d’energia, tot en una solució portàtil de la mida d’un telèfon mòbil que ofereix diverses solucions depenent del context del malalt.

Ara el grup SIC ha rebut un dels vint-i-tres ajuts que l’Obra Social “la Caixa” i Caixa Capital Risc atorguen en el marc de la tercera convocatòria del programa CaixaImpulse, que té com a objectiu impulsar projectes de l’àmbit de la recerca biomèdica i biotecnològica. L’ajut està destinat al desenvolupament d’un sistema Point of Care de baix cost per a un diagnòstic ràpid de la sèpsia. El programa CaixaImpulse té també amb el suport d’EIT Health.