L’FBG rep un ajut AGAUR-LLAVOR per desenvolupar un sensor de detecció de gasos amb etiquetes colorimètriques autoadhesives

L’FBG ha obtingut un ajut per valor de 20.000 euros per al projecte ‘Sensors colorimètrics de baix cost per a la detecció de gasos orientat a aplicacions IoT (SensorTape)’ dirigit pel Dr. Cristian Fàbrega, investigador del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona (UB).

El segle XXI serà conegut pel desenvolupament del nou paradigma a la indústria i els serveis anomenat “Internet of Things” (IoT, o Internet de les Coses). La irrupció d’Internet ha permès que les persones estiguem hipercomunicades i que tinguem accés a quantitats enormes d’informació. Tanmateix, el pas següent és connectar “les coses”: les màquines, els aparells, els objectes de consum, les fàbriques, etc., i els usuaris i operadors, per conèixer i millorar el seu funcionament i manteniment. Les tecnologies de sensors, xarxes de comunicacions, processament de grans quantitats de dades (big data) i l’ús de la intel·ligència artificial permetran optimitzar processos, millorar el disseny dels productes, corregir més ràpidament les avaries i, en definitiva, oferir productes i serveis millors i més ajustats a les necessitats dels clients.

En aquest context, un equip de recerca de la UB liderat pel professor Cristian Fàbrega ha presentat un projecte per desenvolupar un nou tipus de sensor de gas compatible amb aplicacions sense fils i la IoT. L’objectiu del projecte és determinar la viabilitat tècnica i comercial de sensors de gasos basats en materials de molt baix cost i baix consum: una etiqueta colorimètrica i un capçal lector. Aquestes innovadores etiquetes seran autoadhesives i estaran impreses amb un indicador colorimètric, és a dir, una substància que canvia de color en presència d’un gas determinat i que pot ser dissenyada per detectar una gran varietat de gasos amb molta precisió.

D’aquesta manera, només canviant l’etiqueta adherida al capçal lector, amb un procediment que no requereix cap coneixement tècnic, l’usuari podrà disposar sempre d’un sensor nou a estrenar, fiable i ben calibrat. Aquesta flexibilitat permetrà també monitoritzar diferents gasos adquirint diferents tipus d’etiquetes, sense canviar de capçal lector. Diverses empreses del sector ja han manifestat el seu interès per aquesta tecnologia, l’aplicació comercial de la qual es determinarà durant el projecte.

El projecte, amb número d’expedient 2018-LLAV-00013, ha rebut un ajut atorgat per l’AGAUR dins la modalitat ‘Ajuts Llavor per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu’, i està finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.