Premis del Consell Social de la UB i de la Fundació Bosch i Gimpera a la recerca i la transferència de coneixement

El darrer 13 de desembre es van lliurar a l’Aula Magna de l’Edifici Històric els Premis del Consell Social i de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG). En el decurs de l’acte, presidit pel rector de la Universitat de Barcelona, Joan Elias, va impartir una conferència Guillem Anglada Escudé, doctor en Física per la Universitat de Barcelona i professor d’Astrofísica a la Universitat Queen Mary de Londres. La revista Nature va situar Anglada entre els deu científics més rellevants de l’any 2016 per haver liderat l’equip que va descobrir el planeta habitable més proper a la Terra.

El Premi Antoni Caparrós al millor projecte de transferència de coneixement s’ha destinat a una col·laboració entre investigadors de la UB, liderats pel catedràtic de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació F. Javier Luque, i l’empresa Pharmacelera. Concretament, el Grup de Recerca en Biologia Computacional i Disseny de Fàrmacs ha desenvolupat una metodologia per crear nous descriptors moleculars, és a dir, representacions quantitatives de les propietats de molècules que permeten una anàlisi i un tractament computacional. Pharmacelera, a partir d’aquests nous descriptors moleculars, ha elaborat eines com PharmQSAR i PharmScreen, uns programaris que faciliten el descobriment de nous fàrmacs i que ja han emprat diverses empreses farmacèutiques i biotecnològiques. Es tracta de noves eines informàtiques que faciliten el disseny de fàrmacs per tractar malalties com el càncer.

També ha obtingut el Premi Antoni Caparrós l’app RiuNeT, una aplicació mòbil de ciència ciutadana desenvolupada pel Grup de Recerca Freshwater Ecology and Management (FEM) de la UB. Aquesta eina interactiva permet conèixer millor els ecosistemes fluvials i, alhora, avaluar-ne la qualitat ecològica i l’estat hidrològic d’una manera simple, divertida i rigorosa. A través de diferents indicadors —per exemple, la presència d’un bosc de ribera, l’absència de cabdal, el fet que hi hagi brossa o no, o quins organismes habiten l’ecosistema—, s’avaluen aspectes com la qualitat hidromorfològica, biològica i hidrològica del riu, factors clau per a la gestió d’aquests ecosistemes. Aquesta informació, un cop validada pels investigadors, és accessible per als experts i gestors de l’aigua, com l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), però també per a qualsevol persona interessada en el projecte. RiuNeT, coordinat pel catedràtic d’Ecologia de la UB Narcís Prat, aconsegueix, d’una banda, que els ciutadans s’apropin a la natura i aprenguin sobre els ecosistemes fluvials, i d’altra banda, facilita la relació entre administració i ciutadania i la participació en la presa de decisions mediambientals

El Premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora ha estat per a Iproteos, una spin-off biotecnològica de la Universitat de Barcelona i l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) que dedica la seva activitat a la investigació i el desenvolupament de fàrmacs per tractar necessitats mèdiques encara no cobertes. La tecnologia IPROTech representa el nucli científic sobre el qual l’spin-off duu a terme la seva activitat. Aquesta tecnologia permet dissenyar candidats a fàrmacs basats en els pèptids, anomenats peptidomimètics, i fa possible accelerar la recerca i l’obtenció de noves molècules candidates a fàrmacs. El 2016, la biotecnològica va aconseguir un milió i mig d’euros de capital privat. Amb aquesta quantitat, Iproteos ja ha arribat als tres milions d’euros de capital extern entre inversions públiques i privades.

Més informació a la web de la UB