Desenvolupen una tecnologia basada en IA per detectar nadons amb risc de retard en el desenvolupament

El retard en el desenvolupament neurocognitiu afecta al voltant del 20% dels nadons i infants. Es tracta de trastorns que poden dificultar l’aprenentatge i, en alguns casos, conduir a discapacitats cròniques, però els seus símptomes no solen aparèixer fins a l’edat preescolar. Un projecte de la Universitat de Barcelona (UB) ha rebut un ajut Producte del programa Indústria del Coneixement de la Generalitat de Catalunya de 150.000 euros per desenvolupar un dispositiu que utilitza algoritmes d’intel·ligència artificial (IA) aplicats a electroencefalogrames (EEG) per predir el risc de patir aquest retard, permetent així iniciar la intervenció abans que apareguin els primers signes del problema.

“La nostra solució podria estalviar a una quantitat important d’infants l’aparició dels símptomes i el seu posterior fracàs escolar, així com el patiment de les famílies i la càrrega econòmica que suposen les necessitats educatives especials”, explica el Dr. Carles Escera, catedràtic de Neurociència Cognitiva de la Facultat de Psicologia i investigador de l’Institut de Neurociències de la UB i de l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu, que lidera el projecte.

Una tècnica ràpida, indolora i no invasiva
La innovadora solució, que ja va rebre un ajut Llavor del mateix programa de la Generalitat de Catalunya, es basa en l’enregistrament de l’electroencefalograma del nadó en resposta a un so de la parla, una tècnica ràpida, indolora i no invasiva. Durant els darrers anys, els investigadors han identificat una resposta cerebral com a biomarcador de risc de retard en desenvolupament neurocognitiu a partir de l’estudi dels nadons nascuts petits per la seva edat gestacional, els quals tenen un alt risc de patir aquests problemes.

Aquest biomarcador cerebral, enregistrat en l’electroencefalograma, s’interpreta mitjançant un algoritme d’IA que s’ha desenvolupat amb una base de dades que inclou més de 600 registres de nadons en diverses etapes (0, 6, 12 i 21 mesos), així com altres dades com els resultats de proves neuropsicològiques i informació genètica, amb l’objectiu de millorar la precisió predictiva de la tecnologia.

D’aquesta manera, l’algoritme és capaç d’indicar quin serà el risc de retard en el desenvolupament neurocognitiu del nadó als 21 mesos d’edat. “Els primers anys de vida són crucials en el procés d’aprenentatge dels nadons. Així, predir el risc del retard en el neurodesenvolupament en néixer i aplicar una intervenció profilàctica precoç pot reduir dràsticament la prevalença d’aquest problema que habitualment es detecta incidentalment”, explica l’investigador.

El nou projecte, amb número d’expedient 600401, permetrà concloure la implementació de l’algoritme dissenyat per predir els resultats neuropsicològics i la integració en un prototip inicial per començar els assajos preclínics de la tecnologia. Aquests ajuts del programa Indústria del Coneixement de la Generalitat estan destinats a l’obtenció de prototipus i a la valorització i transferència dels resultats d’investigació generada per equips de recerca de Catalunya.