La UB rep una ajuda per desenvolupar un nanotransportador de fàrmacs controlat per llum, amb aplicacions a la teràpia i diagnòstic del càncer

Els tractaments actuals contra el càncer estan llastats per seriosos efectes secundaris, moltes vegades relacionats amb l’administració i la biodistribució del fàrmac. Investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) han rebut una ajuda Llavor, de la Generalitat de Catalunya, per desenvolupar un innovador sistema nanomètric per al transport de fàrmacs que faciliti la seva administració eficient alhora que mitigui aquests efectes tòxics.

El projecte, que té aplicacions potencials en la teràpia contra el càncer, però també en el seu diagnòstic, es durà a terme per un equip multidisciplinari de físics i químics, liderat per Ana Belén Caballero, professora de la Facultat de Química de la UB i investigadora de l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia de la UB (IN2UB).

El nou transportador intel·ligent estarà basat en albúmina humana, una de les proteïnes més abundants del cos i que és present principalment a la sang. El seu ús com a nanotransportador permet transportar molt tipus de fàrmacs i millorar la seva farmacocinètica i acumulació selectiva al tumor. A més, presenta una major estabilitat i una toxicitat nul·la, cosa que fa que la seva utilització com a transportador sigui més avantatjosa que alternatives convencionals com els liposomes.

De fet, aquesta proteïna ja s’ha utilitzat amb èxit en diverses formulacions de fàrmacs al mercat, encara que aquests presenten limitacions sobre la seva seguretat i impacte ambiental. El mètode de síntesi implementat pels investigadors de la UB prescindeix de dissolvents tòxics i és susceptible d’automatitzar-se a més escala.

Una alternativa per a la teràpia fototèrmica contra el càncer

El nou sistema nanotransportador té com a un dels seus elements fonamentals la resposta a estímuls com la llum. Concretament, serà capaç de convertir la llum de l’infraroig proper (NIR) en calor, de manera que es buscaria una aplicació potencial en teràpia fototèrmica contra el càncer. Al mateix temps, es podria explorar el seu ús com a agent de contrast a la tomografia computaritzada de raigs X, per reemplaçar o complementar els agents iodats en aquesta tècnica de diagnòstic.

L’objectiu final del projecte, amb número d’expedient 2023 LLAV 00053 i una ajuda de 20.000 euros, és optimitzar la síntesi d’aquests nanotransportadors intel·ligents, i estudiar l’encapsulació i l’alliberament in vitro d’un fàrmac anticancerigen amb control per llum NIR.